Har du spørgsmål, der ikke optræder her? Skriv til tronspillet@gmail.com eller spørg os på vores Facebookside.

Historien

Hvilket årstal spiller vi i?

  • 298 AC, starten af første bog (A Game of Thrones) i A Song of Ice and Fire-serien, og starten af sæson 1 i tv-serien. For hele Song of Ice and Fires tidslinie klik her.

Må man finde på ting, der ikke er med i bøgerne og tv-serien?

  • Meget gerne. Vær dog opmærksom på ikke at ændre på historien, hvilket kan være lidt mere udfordrende ved dette års scenarie, end de tidligere, idet spillet er samtidig med begivenhederne i A Game of Thrones. Af denne grund har vi valgt en adelsfamilie (Dustin) og et sted i Westeros, som ikke er nævneværdigt indblandet i begivenhederne på dette tidspunkt.

Hvem er konge?

  • Kong Robert I Baratheon, kendt som Tronraneren og Treforkens Dæmon.

Hvorfor er der ingen adelsfamilier i år?

  • Adelsfamilierne kommer ofte til at fylde meget i spillet og være dominerende for historiens udfoldelse, når de er til stede. A Song of Ice and Fire er et stort univers, der kan handle om langt mere end blot magtspillet mellem adelsfamilier, og dette ønsker vi at få frem i dette års scenarie. Vi ønsker at fortælle historien fra et andet synspunkt end adelens. Desuden giver dette os mulighed for at placere vores scenarie på tidslinjen samtidig med begivenhederne i A Game of Thrones, uden at vi ændrer på noget afgørende.

Udtaler vi navne på dansk eller engelsk?

  • Vi bruger de ord vi har lyst til, engelsk eller dansk. Eksempelvis kan Tyrells len både hedde The Reach og Lavlandet alt efter, hvad man som spiller har lyst til at kalde det. Udtalen af navne og ord er op til spillerne selv, da forskellig udtale blot vil fremstå som forskelle i dialekt.

Findes der “White Walkers” til scenariet?

  • De Hvide Vandrere, De Andre, eller hvad man ynder at kalde dem, er en del af legenden om Den Lange Nat, der fandt sted for 8000 år siden, hvor De Andre blev besejret, og ingen har set dem siden. For indbyggerne i Westeros er De Hvide Vandrere på dette tidspunkt i historien ikke andet end en legende, som kan indgå i uhyggelige godnathistorier. Når småfolkene i Gravlandet taler om frygten for lange, strenge vintre, er det altså blot vinterens kulde, sult og nød de er bange for, ikke Hvide Vandrere og frosne zombier. Og så vidt, småfolket ved, er De Vilde den største trussel bag Muren.

Kan folk af alle stande have familienavne?

  • Ja og nej. Lavfødte har ikke adelsnavne, men de kan sagtens have et “efternavn”. Efternavnet skal dog relatere til familiens beskæftigelse, hjemstavn, gård eller lignende. Det kan godt gå i arv, men ofte vil det gå tabt efter få generationer, da lavfødte ikke værner om deres navne på samme måde som adelen, og det skrives ikke ned af nogen maester. Man bruger i bund og grund kun efternavnene til at holde styr på, hvem hinanden er, ikke hvilken blodlinje, man kommer fra, for det er ikke vigtigt for de lavfødte.
    Man kan tage inspiration fra danske navne, der i mange tilfælde er gamle bondenavne. Eksempelvis kan man være familien “Eg”, hvis man bor i en egelund. Man kan også slet og ret være “Darrick Smed”, og hans søn vil kunne kalde sig “Jon Smedesøn”.
    Der kan bruges både danske og engelske navne, alt efter hvad man foretrækker.
    Det er selvfølgelig tilladt og opfordret til at være mere kreativ med efternavnet til ens familie, hvis man finder på en historie om, hvorfor familien kaldes sådan i lokalområdet.

Kan småfolk læse og skrive?

  • Det er de færreste småfolk der kan læse og skrive. Der er dog undtagelser. Især inden for de militære erhverv er der flere der har læse- og skrivefærdigheder.
    Handelsfolk har ofte brug for én, der kan læse og skrive, men hyrer gerne en skriver, hvis de ikke selv har færdighederne til det.

Praktisk

Hvem er arrangørerne?

  • Vi hedder Dalle og Bjørn. Dalle er 31 år, bor i Næstved og er oversergent i Hæren. Bjørn er 30 år, bor i København og er historiker på museet Ragnarock.

Hvad går mine penge til?

  • Leje af spilområde, rekvisitter, driftsomkostninger, sanitære faciliteter, markedsføring og logistik.

Hvorfor bliver der kun solgt 100 billetter?

  • Vi har valgt at sætte en grænse på 100 billetter fordi vi hellere vil have kvalitet, frem for kvantitet. For os er det ikke mængden af spillere, men engagementet hos dem, der er det vigtigste element.

Hvorfor bliver jeg automatisk medlem af Næstved Rollespilsforening når jeg køber billet?

  • I år har vi som noget nyt et samarbejde med en andenpart. NRF hjælper os med en masse (stiller telte, grej og kostumer til rådighed eksempelvis) og for at samarbejdet kan lade sig gøre, skal alle spillere være medlem af NRF. Vi har været så heldige at samarbejdsaftalen indbefatter et gratis årskontingent for vores spillere. Du vil ikke blive kontaktet af NRF eller på anden måde være forpligtet til at tage stilling til dit medlemskab. Tilgengæld vil du, hvis du har lyst, kunne drage nytte af medlemskabet, hvilket du kan læse mere om her.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan finde på en baggrundshistorie?

  • Så skriver du blot en mail til tronspillet@gmail.com, og så hjælper vi dig.

Hvad sælger kroen?

  • Vi sælger mjød, øl, vin og sodavand.

Må man tage eget alkohol med?

  • Ja, eget alkohol kan nydes i ens telt og på pladsen, men ikke i kroen. Vi vil også gøre opmærksom på, at kroen kommer til at sælge hele flasker vin og mjød – så hvis du skal holde en sammenkomst i familiens hus behøver du ikke på forhånd slæbe flasker med hjemmefra, men kan ordne det i spil.

Hvorfor kan spillere ikke lave deres egne hold?

  • Vi har til Tronspillet prøvet både med spillerskabte hold og med arrangørskabte hold. Det har vist sig, at sidstnævnte er bedst, da dynamikken og spilbalancen på den måde bedre kan kontrolleres.

Regler

Er kædevåben, stagevåben og projektilvåben tilladt til Tronspillet?

  • I udgangspunktet, ja. Alle våben skal dog gennem våbentjek.

Hvorfor må jeg ikke spille mere end 5 år ældre eller yngre end min virkelige alder?

  • For at give alle spillere de bedste forudsætninger for indlevelse.

Må jeg have en skjoldbule af stål på mit skjold?

  • Ja, men i så fald må du ikke “shield bashe”.

Hvorfor kan man slå hinanden ihjel uden at indhente tilladelse fra GM bunkeren?

  • Fordi det her er et Game of Thrones spil. I George R. R. Martins narrativ dør folk ofte som konsekvens af deres handlinger. Vi ønsker at have samme dystre og usikre stemning til vores scenarie. Vær dog opmærksom på, at hvis du bliver opdaget i dit morderiske foretagende, vil du ende i galgen, på bålet eller på hjul og stejle.

img_6778