I. Skab spil – Tænk over hvordan din handling kan påvirke andre karakterer, og hvordan din handling kan sætte flest mulige ting i gang. Vær proaktiv. Der er altid mere end ét udfald af en situation, og altid mere end én måde at håndtere en situation på. Vælg den handling, der får flest hjul til at snurre, involverer flest andre spillere og skaber spektakulære scener.

II. Kan man, så kan man – Kan man ikke, så kan man ikke. Vi spiller med de evner og ejendele vi har, ikke andet. Tænk over at vælge en rolle, som du kan leve op til med din person, og sæt dig godt ind i de ting, som din karakter ved noget om. Vi forventer ikke, at I ved alt om A Song of Ice and Fire universet, men vi forventer, at I sætter jer ind i det, som er relevant for jeres roller.

III. Prøv ikke på at vinde scenariet – Vi er fælles om at skabe gode spiloplevelser og medrivende, tragiske historier. Hvis den gode historie kræver din karakters død, eller at karakteren falder i unåde, så lad det ske! Ingen ser skævt til dig for at træffe ingame ”usmarte” beslutninger, der skaber godt rollespil – tværtimod.

IV. Gør det dystert – ”If you think this has a happy ending, you haven’t been paying attention”. Vi lever og ånder for tragedier. Gør hvad du kan for at få en rigtig dyster stemning frem i spillet. Vi ønsker at skabe en historie, der har den mørke stemning, der er kendetegnet for George R. R. Martins fortælling, så undlad at holde din karakter i live, hvis det giver en god scene at lade rollen dø.

V. Der er intet ”bag bakken” – Spil kun på ting, der har en reel indflydelse i spillet under scenariet. Et klassisk eksempel i live rollespil, der kan være ødelæggende for meget spil, er at referere til de ”10.000 mand bag bakken”, der ikke kan nå frem, før scenariet er slut. Det er i sig selv en tom trussel, og giver ikke interessant spil. Sørg for at undgå det. Løs konflikterne på andre måder.